7 липня - Івана Купала

07.07.2017 15:11
Печать PDF

7 липня - Купайла, Івана Купала

Давнє дайбожиче свято Купала - свято краси, молодості й самооочищення. З ним міцно злилося християнське свято народження святого Івана Хрестителя - Предтечі Христового. Цікаві обрядодійства влаштовувала молодь біля води у ніч з 6 на 7 липня. Хлопці готували вогнище, а дівчата набирали Марену - живу гілку. З настанням сутінків парубки запалювали багаття, через яке попарно перестрибували. Це нібито очищувало і прироворожувало любов, щастя. Натомість дівчата топили Марену, яка символізувала русалку, й пускали на воду віночки, завбачуючи своє майбутнє подружнє життя.

 

 

У цей день годилося обо'язково скупатися, а дітям, замість вогню, пострибати через кропиву. Всі, хто йшов на купайлівське свято, намагались не оглядатися, щоб не наздогнала відьма, котра обов'язково була присутня там. Для того, щоб її впізнати, необхідно мати при собі попіл з купайлівського вогнища, загорнутий у ганчірочку. Тоді відьма неодмінно підійде і скаже: "Віддай мені те, що в тебе є". Якщо цей попіл закопати біля воріт, то жодна з відьом не доїтиме корів.

У деяких регіонах наступного дня, себто на Купайла, дівчата робили з соломи ляльку, одягали в жіночий одяг, вішали намисто на шию, а голову прикрашали стрічками, квітами й віночками (деінде голову робили з глини, замість очей вставляли вуглини й фарбували щоки). Потім у супроводі дітей ходили з Мареною всіма вулицями, наспівуючи купайлівських пісень; зробивши обхід, йшли до річки чи ставу, розглядали ляльку й топили у воді.

В інших селах Марену закопували на леваду, ставили поруч стіл, накривали його скатертиною, клали хліб з дрібком солі і, взявшись за руки, ходили довкола, наспівуючи пісень. Дівчата й хлопці намагалися облити один одного водою, хоч купатися з Мареною не годилося, бо вона накличе бурю.

На Закарпатті жінки робили на Купайла віночки й відносили на могилки своїх дітей, що народилися неживими або ж нехрещеними померли. У цей день навіть не пускали корів на пашу. До дійних тварин на цілу ніч і день підпускали малих телят "щоб відьма не повредила". Зібраний на Купайла подорожник вважався помічним од багатьох хвороб.

 
  , .